Organisation Well function Index

Organisation Well function Index

Organisation Well-function Index (OWI) mäter hur väl medarbetarna tycker att organisationen fungerar, både för dem själva och i relation till deras arbetsuppgifter.

Vad är en välfungerande organisation?

  • Har en tydlig överblick över sina uppgifter och teamets roll i verksamheten
  • Känner kontroll och har de resurser och mandat som krävs för sitt arbete (empowerment)
  • Har goda, trygga relationer på arbetsplatsen

En välfungerande organisation är avgörande för att skapa bra prestationer.

Hur används OWI?

Varje team får ett gemensamt resultat att diskutera och följa över tid för att utveckla organisationen.

Så fungerar resultatet:

  • Grönt (60–72): Teamet upplever att organisationen fungerar mycket bra.
  • Gult (25-59): Det finns saker som kan förbättras, t.ex. tydlighet eller relationer.
  • Rött (12-24): Allvarliga indikationer på att organisationen inte fungerar väl – detta kan vara tillfälligt eller något som behöver åtgärdas.

Arbetsgruppen får ett teamresultat att diskutera och utvecklas utifrån. Därefter kan de följa utvecklingen över tid – mot en alltmer välfungerande organisation.

Så här visas resultat för en grupp över tid.

I denna graf kan vi utläsa att:

  1. ingen medarbetare har svarat “rött” på OWI.
  2. 2% har svarat gult mot rött.
  3. 53% har svarat gult mot grönt.
  4. 45% har svarat grönt.

I denna graf kan vi utläsa resultatet per fråga.

Fakta om testet

OWI består av tolv frågor och tar cirka fem minuter att svara på. Testet är tillgängligt för alla med Team-abonnemang, men kan även genomföras av andra organisationer för nulägesanalys. Kontakta Anna för mer information.

Frågorna i OWI bygger på forskning och praktisk erfarenhet och fokuserar på tre områden:

  1. Tydlig överblick och förståelse för teamets roll i arbetsprocessen.
  2. Kontroll över arbetsuppgifter och rätt resurser och mandat för att lyckas.
  3. Goda, trygga relationer på arbetsplatsen.