Kartläggning – nuläge och nyläge

Kartläggning – nuläge och nyläge

Oavsett om vi arbetar internt i en organisation eller som externa förändringsledare börjar vi alltid med att tydligt kartlägga nuläget och nyläget. Genom att visualisera vart vi vill och vad som händer om vi inte agerar, skapas drivkraft, motivation och en tydlig förståelse för förändringsresan. Det hjälper oss att identifiera möjliga fallgropar och vad vi vill uppnå.

Med hjälp av sex enkla steg beskriver du tillsammans med viktiga intressenter och beslutsfattare den förändring ni vill eller behöver göra. Intressenter kan vara personer som har stor påverkan eller djup kunskap om verksamheten.

De sex stegen i kartläggningen

1️⃣ Nuläge

  • Hur känns det just nu?
  • Vad görs idag?

2️⃣ Nyläge – det önskade läget

  • Hur vill vi att det ska kännas?
  • Vad ska göras annorlunda?

3️⃣ Vinster med förändringen

  • Vad innebär det för medarbetare, chefer, organisationen och resultatet?

4️⃣ Konsekvenser om inget görs

  • Vad händer om vi inte genomför förändringen?

5️⃣ Fallgropar och hinder

  • Vad kan sätta käppar i hjulet? (Exempel: ekonomi, mandat, motstånd)

6️⃣ To-Do – nästa steg

  • Vad behöver göras?
  • Vem gör vad?
  • Boka nästa möte.

De tre språken – nyckeln till kommunikation

Vid planering av förändring är det viktigt att kommunicera genom tre olika perspektiv:

✅ Känsla – Hur känns det? Vad väcker förändringen för reaktioner?
✅ Handling – Vad behöver vi göra? Hur ser våra åtgärder ut?
✅ Innebörd – Vad betyder förändringen på djupet?

Varje person har en unik kombination av dessa tre språk, vilket kan leda till missförstånd om vi bara uttrycker oss genom ett av dem. Genom att inkludera alla tre perspektiven ökar vi chanserna att skapa förståelse och engagemang i organisationen.

Genom att använda denna metod blir förändringsarbetet tydligare, mer engagerande och hållbart över tid.