Helhetsbild

Helhetsbild s. 20-21

För att sammanfatta arbetet med att kartlägga sitt nuläge ska eleverna nu träna sig i att visualisera, att hitta/skapa sig en bild som illustrerar deras nuläge, deras vardag idag. Elever brukar ha olika lätt/svårt för att visualisera. För några är det en förmåga som kommer helt naturligt och för andra kan det stöta på motstånd. Det är en bra förmåga att träna och hjälper i det här fallet eleverna att sammanfatta det de hittills kommit fram till så hoppa inte över övningen, men anpassa den gärna till just dina elever. 

Förutom bilderna bak i boken kan du även:

  • uppmuntra eleverna att ta med egna bilder som betyder något för just dem. 
  • ta med bilder som du lägger ut på ett bord som de får gå och plocka från. 
  • låta eleverna skapa egna bilder i valfritt format. Detta moment kan med fördel förläggas på en eller flera bildlektioner. 

När eleverna har valt ut en bild och satt in den på s. 21 ska de svara på frågorna på s. 20. Låt sedan eleverna berätta för en klasskamrat/en mindre grupp om bilden utifrån frågorna.

Observera att samma uppgift återkommer i slutet av steg 2 när eleverna ska välja/skapa en helhetsbild av vad deras önskade nyläge ska bli. Kanske kan ni göra en fin utställning av bilderna där eleverna berättar för varandra, andra elever, lärare eller föräldrar om sitt arbete?