Dialogen som kärnprocess

Dialogen som kärnprocess

För några generationer sedan sågs personlig mognad som förmågan att kunna samtala. Men efter 150 år i industrisamhället har vi förlorat mycket av den förmågan och istället ersatt samtalet med regler och riktlinjer. Detta har gjort att vi ofta missar att skapa sammanhang och mening kring våra förväntningar på varandra.

En framgångsfaktor är att bygga en kultur där dialog är en naturlig del. För att hantera dagens komplexa problem behöver vi tänka och utvecklas tillsammans – ingen kan lösa allt själv. Genom dialog kan en chef bättre förstå och samarbeta med medarbetarna, vilket skapar gemensam insikt och styrka.

Som tidigare nämnda citat säger:

“Om Siemens visste allt som Siemens vet, så skulle Siemens inte ha några problem.”

För att nå detta kan vi återinföra dialogen som en kärnprocess i organisationen, som stödjer självstyre och samarbete.

Se gärna vårt webinar från en av våra Inspirationsträffar där vi går djupare in på hur dialog är nyckeln till förändring och utveckling.