Arbetslivsinriktad rehabilitering – Ny plats

Arbetslivsinriktad rehabilitering

En viktig del av Företagshälsans arbete är att stödja arbetsgivaren i att uppfylla sitt ansvar för att de anställda ska behålla eller återfå arbetsförmåga. Arbetslivsinriktad rehabilitering handlar alltså både om att som arbetsgivare förebygga så att ohälsa inte uppstår samt om att stödja den som blivit sjukskriven i att komma åter i arbete.

Arbetsgivaren har endast ansvar för att vidta de arbetslivsinriktade rehabiliteringsåtgärder som kan ske inom eller i anslutning till den egna verksamheten med målet att arbetstagaren ska kunna fortsätta arbeta hos arbetsgivaren.

För att underlätta för arbetsgivare att sätta in tidiga åtgärder har Försäkringskassan tagit fram ett ekonomiskt stöd. Detta stöd benämns av Försäkringskassan som “arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd”.

Sustain Change är godkänd av Försäkringskassan som anordnare av arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd.

Det innebär att företag som anlitar Sustain Change antingen för att medarbetare ska behålla eller få tillbaka sin arbetsförmåga kan ansöka om bidrag från Försäkringskassan med 50% av kostnaden. Många av de tjänster som Sustain Care erbjuder går därför att ansöka om stöd för.

Arbetsplatsinriktad rehabilitering

Arbetsplatsinriktad rehabilitering handlar om de åtgärder som arbetsgivaren ansvarar för och som ska hjälpa medarbetaren att så långt som möjligt behålla eller få tillbaka sin arbetsförmåga.

Detta är några av de uppgifter arbetsgivaren ansvarar för;

  • Anpassa arbetssituationen så långt det är möjligt så att medarbetaren kan arbeta, till exempel genom att anpassa arbetsuppgifter, arbetstid eller arbetsplats.
  • Undersöka om det finns något annat lämpligt arbete i verksamheten som medarbetaren kan utföra.
  • Hålla löpande kontakt med sin medarbetare vid sjukfrånvaro.
  • Ta fram en plan för återgång i arbete senast dag 30 från sjukfallets början, för den medarbetare som antas ha en nedsatt arbetsförmåga i minst 60 dagar.
  • Delta i avstämningsmöte som Försäkringskassan kallar till om det finns behov i medarbetarens sjukskrivningsärende.

Som stöd till arbetsgivaren kan tjänster från företagshälsan avropas. Det kan innebära såväl medicinska åtgärder som konsultativt eller operativt stöd av en rehabkoordinator.

Rehabkoordinering

I en rehabiliteringsprocess där individen blivit sjukskriven är ofta flera parter inblandade utöver arbetsgivare och medarbetare och varje part har olika ansvarsområden och olika kompetens. Tex har hälso – och sjukvården det medicinska ansvaret för att en person så långt som möjligt ska behålla eller få tillbaka sin fysiska och psykiska funktionsförmåga medan, som nämnts tidigare, arbetsgivaren har ansvaret för personens arbetsförmåga. Ansvaret för utredning och samordning har Försäkringskassan och inte sällan är även socialen o/e arbetsförmedlingen delaktiga i rehabiliteringsarbetet.

 Vid ärenden där det finns behov av att hålla ihop processen kan en rehabkoordinator från Företagshälsan vara ett stöd för både arbetsgivare och den anställde. Man kan säga att rehabkoordinatorn fungerar lite som “spindeln i nätet” och som en brygga mellan de olika aktörerna. Genom att rehabkoordinatorn har kunskap om gällande lagar och regler kan den även bidra till att driva processen framåt och ge råd till arbetsgivare och arbetstagare för bästa föutsättningar för återgång i arbete.